Körkort från cornflakes paketet??

Ibland undrar jag ärligt talat om vissa människor fått sitt körkort på det sättet. Man kunde iaf förr få diverse grejer när man köpte ett paket cornflakes, typ figurer av olika slag och bilder på olika saker tror jag förekom också. Kanske det funkat likadant för vissa som inte borde fått sitt körkort alls??!?

Varje dag läser man om trafikolyckor, både sånna där det är fler fordon inblandade och singelolyckor. Trafikvett finns det något som heter. Man följer trafikrytmen men även den hastighet som gäller (Stockholm är nog undantaget för trots att det är 50km/timmen som gäller även inom den stadens kärna är det inte många som kör i den hastigheten..) men vissa tycks inte förstå detta. Har länge undrat vart de skyltar finns som tydligen innebär att man kör nånstans mellan 70 och 90km i timmen när en sån här 2+1 väg blir enfilig? Fattar de inte vilken fara de utgör för andra som faktiskt fattar att om det står tex 110 när det tvåfiliga börjar så är det samma hastighet när det enfiliga körfältet börjar om det inte finns en skylt synlig för alla som säger något annat. Finns de gånger jag fått tvärbromsa för att man kommit ikapp (japp, jag håller den hastighet som gäller oavsett tvåfiler eller ett körfält) nån som inte borde fått sätta sig bakom en ratt.

Alla vi som tagit körkort har trots allt fått lära oss att om man ser en skylt som visar gällande hastighet gäller denna hastighet tills man ser en annan skylt som visar annan hastighet. Här i stan, liksom på andra ställen, finns det en skylt som säger 50km i timmen när man kommer vid rondellen vid Mc Donalds och då är det den som gäller, men tydligen har jag fel för det finns nästan inte någon som håller den hastigheten förbi tex gymnasieskolan utan de dundrar på i 70 som det varit förr. Finns en och annan som fastnat i poliskontroller där kan jag avslöja.

De riktigt trafikfarliga varelserna som fått körkort är de som håller 30km UNDER gällande hastighets gräns. De bidrar till ibland riktiga idiotomkörningar då de inte har vett nog att gå till sidan lite med sin bil eller för den del hittar gaspedalen som det säkert finns en även i den bilen. Det finns en som bor i trakterna kring Målerås som ALLTID kör sin bil i 60km/h på 90 sträckan och hon vare sig makar på sig eller hittar gaspedalen. Tror hon köpt ett cornflakes paket och hittat sitt körkort där..

Nu ska jag inte beklaga mig mer..ska fortsätta ladda inför nattens jobb. Önskar alla en trevlig måndag! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0