Studie planer

Nu har planer på att börja studera tagit form. Har lääänge inte velat men känner nu att jag nog vill i alla fall, så min plan är att läsa till sjuksköterska (är undersköterska) och sedan vidareutbildning till ambulanssjuksköterska eller ambulanssjukvårdare.. =)

Har inte gjort något högskoleprov någongång, men kan hänvisa till mina år inom vårdyrket vilket då kallas för reell kompetens. När jag gjort det o skrivit ett personligt brev o skickat in betyg från undersköterske utbildningen är det bara till att hålla tummarna för att allt går vägen! Konkurrensen är nog rätt hård så om jag inte skulle bli antagen så är det ju bara att försöka igen. Att läsa till sjuksyrra i 3år är kanske ingen höjdare direkt men det är smällar man får ta om man vill komma nånstans... =)

Det värsta med att plugga tycker jag är teorin..är mycket mycket bättre på praktiska saker och fick högsta betyg när jag gjorde praktik under utbildningen till uska..och det kan man ju ta som tecken på att man jobbar inom rätt yrke trots den taskiga lönen.. Väntar nu även på svar från Kommunen om jag får ett semestervik jag sökt. Skulle vara guld om jag får det jag vill, för då får man ju in en fot i systemet så att säga. Här i Nybro tillämpas tyvärr LAS-listan (lagen om anställnings skydd) som jag älskar som skoskav ungefär..! Det hela går ut på att man samlar poäng och ju högre poäng man har och ju längre man jobbat inom kommunen, ju högre kommer man på listan och väljs först. Där spelar det ingen som helst roll att man sökt via arbetsförmedlingen..man har ingen förtur iaf..

Nåja, nu hoppas jag att jag har tur både med att få semestervik på natten (typ nattpatrullen där man kör bil hela nätterna med visst uppehåll för rast..om det inte larmar) och med ev högskolestudier. Får se hur mycket kunskap som sitter fast i skallen redan...man har ju lärt sig en hel del på 11 år trots allt.. =)

Nu börjar det bli dags att krypa till kojs för en stund och för att drömma om våren som aldrig tycks vilja infinna sig..

Ajöken


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0